De beautysector verandert, verander jij mee?


Er is een behoorlijk opvallende verandering gaande in onze branche, en het is er een die ik van harte toejuich. Omdat schoonheid eindelijk een diepere betekenis krijgt. Als professionals leveren wij een enorme bijdrage die dieper gaat dan de oppervlakte. We dragen bij aan de kwaliteit van levens van mensen. En is dat niet het uiteindelijke doel van ons werk?

Een blik terug en een blik vooruit

Schoonheid is van alle tijden, van generatie op generatie. Het wordt door de eeuwen heen gezien geassocieerd met het goede. Samen met de steeds sneller veranderende wereld, verandert echter ook het schoonheidsideaal. Het kenmerkt zich tot de maakbare wereld waarin we leven, steeds verder verwijderd van onszelf. Van wie we echt zijn. Tot een crisis (of meerdere) mensen weer tot inzicht brengt. Hoever willen we gaan?

Over schoonheid valt te twisten

Onrust in de wereld maakt mensen onzeker. De gejaagdheid van het leven zorgt voor verwarring of een burn-out. Social Media toont aantrekkelijk mooie beelden waarin we houvast zoeken. Influencers verleiden ons, zo willen we ook zijn. Zo willen we leven en zo willen we eruit zien. Wat we onszelf niet realiseren is dat we onbewust gewoon op zoek zijn naar een ander gevoel. Rustiger, zelfverzekerder en gelukkiger.

Waar is de grens?

Hoe meer we laten verfraaien, hoe meer we willen. De weg naar volmaaktheid. Je gaat wennen aan je eigen spiegelbeeld en focust meestal op waar je niet tevreden over bent. Het kan beter, mooier. Zoals een tatoeage meestal niet bij één blijft en zoals het jaren geleden met de zonnebank gold. Hoe bruiner hoe mooier, in de ogen van de persoon althans. Je eigenbeeld in de spiegel is niet objectief.

Mensen gaan op elkaar lijken en hun karakteristieke gezicht verdwijnt in de massa. Over schoonheid valt te twisten, maar uiteindelijk komt de echte schoonheid van binnen, vanuit de mensen zelf. Want werden ze er werkelijk gelukkiger van? Verbeterde hun eigenwaarde?

In een onzekere tijd komen mensen weer met beide voeten op de grond en gaan ze nadenken en bezinnen.

Zonder oordeel

Wat ik hier zeker niet beoog is oordelen. Ik ben dankbaar voor alle mogelijkheden die er zijn om imperfecties aan te pakken, mits het esthetisch verantwoord is. We moeten ook nee durven zeggen om mensen te behoeden. Voelen wat de klant echt nodig heeft.

Geen klant koopt zonder emotie. Het is het onderbewustzijn wat iemand stuurt. De klant wil zich gelukkig(er) voelen. En met het werken aan de huid hebben we heel veel tools in handen, van buiten naar binnen.

De evolutie

In de afgelopen dertig jaar zag ik behandelingen en producten enorm in werkzaamheid toe nemen en uitbreiden naar apparatuur.

Halverwege de jaren tachtig werd vanuit de schoonheidsbranche de HBO opleiding Huidtherapie opgericht. Ik herinner me dat het in die tijd voor huidtherapeuten ‘not done’ was om zich in het beautyveld te begeven. De medische kant was hun richting.

Toch koos jaren later een steeds grotere groep huidtherapeuten voor de beauty sector. Omdat daar hun hart lag en ze daar meer kansen zagen. Andersom gingen steeds meer schoonheidsspecialisten zich op het pad van de huidtherapeut begeven, en schoolden zich om tot medisch schoonheidsspecialist. Dit kwam goed van pas met de steeds intensievere behandelingen en apparatuur waarmee gewerkt werd. Met meer expertise kon de klant immers beter geholpen worden en ook wilden we elkaar de kaas niet van het brood laten eten.

En zo vervaagden grenzen steeds meer. Schoonheidssalons gingen samenwerken met cosmetisch artsen. De vraag van consumenten is groot. De quick fix behandelingen die snel een zichtbaar resultaat gaven zijn belangrijk. Consumenten zijn ongeduldig en hun verwachtingen hoog.

Wellness verdween naar de achtergrond en verloor haar belangrijkheid.

Totdat de wereld veranderde

In een roerige wereld zoeken we naar andere dingen, of gaan we dingen anders zien. We willen onszelf goed voelen. Goed voor jezelf zorgen is daar misschien nog wel het belangrijkste inzicht van.  

De termen orthomoleculair en holistisch schoonheidsspecialist komen steeds meer in beeld. We realiseren ons dat de huid geen los onderdeel is en dat de binnen- en buitenkant niet los van elkaar staan.

Wellness is terug van weggeweest

Het begrip schoonheid smelt samen met huidverzorging, gezondheid en wellness.  Het vormt een holistische combinatie die niet alleen de externe aspecten van het behandelen van de buitenkant van de huid omvat, maar alles wat het lichaam dient. Van levensstijl, voeding en mind.

The body keeps the score

Misschien is onze behandeling nog wel effectiever dan een gesprek bij een psycholoog. Via onze handen en de huid kunnen we het zenuwstelsel beïnvloeden. Geest en lichaam zijn één geheel en stress wordt letterlijk in de cellen opgeslagen. The body keeps the score. Als we onszelf dit realiseren, hoeveel kunnen we dan betekenen?

Geen huidverbetering zonder ontspanning

Het lichaam kan maar één ding tegelijk. Bouwen of beschermen. Vechten of verdedigen. Stel dat iemand veel stress heeft, dan kan het lichaam alleen maar beschermen en is de huid wel het laatste waar de aandacht naar uitgaat. Dit is dan ook vaak te zien aan een tegenvallend resultaat van een intensieve (lees: huidbeschadigende) behandeling. Balans is the key.

Wat kom jij de wereld brengen?

Ik voorzie een mooie toekomst, omdat wij kunnen bijdragen aan het geluk van de consument. We kunnen mensen een goed gevoel geven en helpen hun eigenwaarde te versterken. Met onze persoonlijke aandacht en energie.

Er ligt ons een mooie taak te wachten. De stoel van de psycholoog is overbezet. Bij ons mag de klant zich veilig en verzorgd voelen met warme pure aandacht en uiteraard een stralende huid als gevolg.

Wij hebben macht om de hele binnenkant te beroeren met als belangrijkste pijler onze eigen energie.

Zelf heb ik alle bovenstaande fases doorlopen. Van schoonheidssalon naar steeds meer medisch getinte behandelingen, en weer terug naar de kracht van de natuur met een holistische kijk. Het is een prachtig en persoonlijk groeiproces van meebewegen in de maatschappij, maar vooral de behoefte van de consument en jouw toekomstige klant. Meer in aflevering 4 van de stralend ondernemen podcast:

 

https://open.spotify.com/episode/2KPGa5YNT8A5iUIPayI6ok?si=jp6sR9LuT9uzrAmG1j615g

Ontwikkel je eigen signatuur treatment en probeer geen slechte imitatie te zijn van een collega. Pas als jij helemaal jezelf bent, dan werkt de behandeling optimaal en zijn de resultaten onnavolgbaar. Jouw energie doet wonderen.

Laten we samen de wereld een beetje mooier maken.

Annelies