Hoe ga jij met je beauty bedrijf verder na de crisis?
29 maart 2020 
in Academy

Hoe ga jij met je beauty bedrijf verder na de crisis?

Misschien vind je dit een rare vraag, te midden van deze
onzekere tijden. Toch is en blijft het voor een ondernemer belangrijk om
vooruit te kijken en te anticiperen op de komende behoefte van de consument.

De ene domper volgt de andere op, en velen zien hun inkomen en/
of het bijspringen van de overheid in rook opgaan. Het vuur brandt onder je
voeten. Is dit waarvoor je zo hard gewerkt hebt? Valt alles nu in duigen? Ga je
straks weer opnieuw starten? Hoe lang zal het nog gaan duren?

En wil je nog wel verder? Ga je het over een andere boeg gooien?

Allemaal vragen die duizelen, ook nog eens in een onveilig
voelende situatie. Met alle gezinsleden thuis, kinderen die je moet onderwijzen
en die steeds drukker worden.

Toch is nu de tijd om aan zelfreflectie te doen. Om heel
eerlijk en diep van binnen te voelen wat je echt wilt, waar je dromen liggen.
Waar je het warm van krijgt.

Is dat van ondernemen in de Beauty Business?  Je bedrijf opnieuw bloeiend maken, of bloeiender dan voorheen? Er is nog zoveel moois onontgonnen!

Denk dan ook meteen na over hoe je het hierna gaat aanpakken. Met hernieuwde inzichten en wegdoen wat niet meer (voor jou) werkt. Denk heel goed na wat nu bij je past als je helemaal opnieuw zou kunnen beginnen. Denk ook na dat we in een veranderde wereld verdergaan, met veranderde consumenten. Dit betekent een aanpassing van je onderneming.

Voor eigenaren van een Beautysalon of Huidkliniek heb ik een Business WEBINAR ontwikkeld, waarover later meer

Ik geloof dat er voor ons empathische vak een grote toekomst is weggelegd. Want al zijn we geen vitaal beroep, mentaal hebben we een grote betekenis. En de consument zal beter voor zichzelf willen zorgen. We kunnen in preventie erg veel betekenen voor de maatschappij. Het zal wel op een andere manier gaan, en ik voorzie een ander verdienmodel. Met de kracht van de natuur.

We moeten naast de liefde voor ons vak ook niet vergeten te ondernemen, daar heb je tenslotte voor gekozen. En ook daar is nog een wereld te winnen.

Ondernemen is vooruitzien

Straks, als het leed geleden of onder controle is, krabbelen
we weer mondjesmaat op. We zijn veranderd, we hebben ervan geleerd. De
consument gaat op zoek naar wat er nu in zijn of haar leven past, en we zitten
in een economische crisis. Maar ook tijdens een economische crisis zijn er
kansen, als je ze wilt zien.

Mijn passie is vooruitzien, anderen inspireren, kansen zien en benutten. In mijn dertigjarige carrière als eigenaar van een Medi Spa heb ik meerdere recessies meegemaakt én overwonnen. Op de een of andere manier zie ik in een moeilijke periode talrijke kansen, waarop ik anticipeer.

Ik denk dat dat ook moet, want als je af gaat wachten kom je
te laat. Het gekke is, dat nagenoeg iedereen er na een nare periode sterker
uitkomt. Of eigenlijk is dat niet gek, want onze grootste levenslessen zijn die
van wat niet goed ging. En ja, die heb ik ook genoeg gehad en die wil ik erg
graag met jou delen. Puur, als mens. Omdat ze me hebben gevormd tot wie ik
vandaag ben.

Mijn dromen

Alhoewel ik altijd mijn dromen heb nagejaagd, bleef er vanwege tijdgebrek (of was het gemakzucht?) veel op de plank liggen. Ik volgde cursussen, opleidingen, seminars, Business school Masterclasses, vele vakinhoudelijke opleidingen. Ik las en lees boeken over psychologie, vak en andere literatuur. Intussen had ik de leiding over mijn Medi Spa en waren we gestart met onze Handelsonderneming A & P Nature Brands.

Business heeft uiteindelijk sterk mijn voorkeur, daar krijg
ik het warm van.  Om deze reden ben ik ooit
ook begonnen met mijn onderneming. Om nu, na dertig jaar helemaal bij mijn
passie uit te zijn gekomen. Ik ben drie jaar geleden gestart met het importeren
van een betekenisvol merk wat volledig past bij mijn filosofie van ondernemen,
betekenisvol ondernemen wel te verstaan. Ik ben geen leverancier die doosjes
schuift, maar die een positieve impact wil maken door onze partners
succesvoller en gelukkiger te maken. Op dezelfde manier als dat we voor onze
gasten in Annelies Medi Spa zorgen.

Vaak geven juist problemen net de doorslag om bij je ware
passie uit te komen. Mijn carrière komt nog meer tot bloei, sinds ik me bewust
geworden ben van mijn pijn en passie.

Als je het wil zien, door de  donkere tunnel te kijken naar het stipje op de
horizon, dan blijken er plots kansen voorbij te komen die je bedrijf veel
succesvoller kunnen maken.

Mijn moeder als grote voorbeeld

Mijn jeugd heeft me de sleutel tot succes gegeven. Mijn
moeder is mijn grote voorbeeld. Ze had een enorme handelsgeest, die ik van haar
geërfd heb en waar ik trots op ben.

Ze was creatief, en kon improviseren als de beste. Als het nodig was, met grote tijd of gelddruk, dan kwam het uit haar handen. Altijd tegen die deadline werken, maar dat spoorde haar aan tot actie. Nu realiseer ik me dat juist die druk zoveel zorgen gaf, die ik haarfijn aanvoelde.

Ook zij maakte een recessie mee in de jaren ’80. Mijn vader verloor zijn baan, doordat het bedrijf waar hij werkte failliet ging. Vijftig jaar, met een gezin van vijf opgroeiende kinderen (ik was 18) en een grote werkeloosheid was geen fijn vooruitzicht. Als je geen werk had, dan moest je je huis ‘op gaan eten’. Het huis waarvoor ze samen zo hard hadden gewerkt. En toen kwam de creativiteit van mijn moeder nog meer  naar boven.

Ze was overigens al pedicure, en werkte als een van de weinige moeders in die tijd vele uren in een ruimte die achter de garage was gebouwd.

Ik heb van haar geleerd, van haar pijn & passie

Ze had een goed oog voor de behoefte van de consument. In
die tijd was dat witgoed. Die kocht ze tweedehands op, knapte die op en
verkocht het aan studenten. Dat was een gouden zet, witgoed nieuw kopen was
toen ontzettend duur, dus voor studenten of net getrouwden was dit een gewild
product.

Maar mijn moeder was niet zo georganiseerd, en
bovendien  kocht ze meer op dan witgoed,
waar ze dan ook weer brood in zag. Dit maakte dat het een wirwar werd en dat de
voorraad groeide. Zoals iedere beauty specialist wel weet dat de winst in de
voorraad gaat zitten die niet verkocht wordt. Ze vergat een keuze te maken,
door voor een Core te kiezen, waardoor het onoverzichtelijk werd.

Wat mijn moeder miste, waren mensen om haar heen die haar
hielpen waar ze niet goed in was. Maar die waren er niet, of kwamen niet op
haar pad. Netwerken was toen nog niet aan de orde, een werkende moeder met vijf
kinderen ook niet. Mijn vader hielp haar heus wel met de koelkasten opkopen,
halen en afleveren, maar hij vond dat ondernemen maar niks.

Ze hebben het samen goed gedaan, en zijn de recessie goed
doorgekomen zonder hun eigen huis te op te eten. Hun kinderen, waaronder ik,
hebben hier allemaal van geleerd. Ik ben erg trots op allebei.

Maar later bedacht ik me dat ze met haar geweldige inzichten
en passie zoveel verder had kunnen komen, als ze de juiste mensen om haar heen
had gehad. Ze deelde haar dromen met mij, maar werd niet in gehoord. Ik was te jong
om dat toen te beseffen.

Mij heeft ze altijd enorm gestimuleerd, en was trots dat ik
in haar voetsporen trad. Ze genoot van mijn verhalen en zei altijd als ik voor
een uitbreiding stond of met iets nieuws ging starten,  “altijd doen Annelies!” Alsof ik haar dromen
ging invullen.

Ik heb van haar geleerd, maar ben evengoed wat chaotisch
(wat volgens mij bij een ondernemer past). Als je een ondernemer geordend wilt
hebben, verliest die zijn creativiteit. Ik ben me er ook van bewust dat ik een
partner heb die er regelmatig de rem op heeft gezet en juist heel
gestructureerd is. Ook heb ik ervan geleerd hoe het niet moet, zoals elke generatie
weer een stukje verder groeit. Degenen die het hardst groeien zijn die wat pijn
hebben ervaren, zoveel is me duidelijk.

Als mijn moeder in deze tijd geleefd zou hebben, zou ze
floreren. Omdat ze het in zich had. Ik heb de passie en de pijn gevoeld, en die
hebben me gevormd en de sleutel tot succes gegeven. Al was ik me daar niet van
bewust.

Gek genoeg heb ik lang gezocht en er hard voor gewerkt om
deze  inzichten te krijgen. Maar zo
groeide ik samen met mijn bedrijf.  En
met deze inzichten, ervaring en passie wil ik andere Beauty ondernemers helpen
om bij hun passie en succes uit te komen. Of om hen te inspireren op een andere
kijk op een nieuw succesvolle toekomst.  Mijn
carrière komt nu nog meer tot bloei, nu ik me bewust ben van mijn pijn en
passie. Nu heb ik de kennis en mijn skills bewezen en kan ik als mentor
fungeren.

Mensen opzoeken die je begrijpen of waar je van kunt leren,
of waar je je mee kunt identificeren is altijd slim. Wat ik niet slim vind is
om overal van alles een beetje te doen, het kost je erg veel tijd. Neem iemand
aan de arm waar je vertrouwen in hebt of waar je in gelooft. Waar je van kunt
leren en groeien, of die je tenminste positief beïnvloeden. Blijf niet in je
vertrouwde kringetje hangen, je bent het product van vijf mensen die dicht bij
je staan.

Ik zie struggles bij collegae die ik zelf heb ervaren, en
natuurlijk nu ook zelf ervaar, zij het met een totaal andere blik. We hoeven
het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden, we kunnen elkaar enorm versterken. Ik
heb gefilterd en vertaal het naar onze branche. Met Medi Spa als experience  Center.

Ik wil het imago in de Beautybranche naar een hoger level brengen. Met een betekenis die verder gaat dan oppervlakkig mooi maken, en de belangrijkheid of waarde ervan uit te dragen. Ik wil ook de ondernemer in jou meer aanwakkeren, om kansen te benutten.

Ik geloof in de kracht van samenwerken, want samen kom je
verder. Samen een lange relatie aangaan kan je verder brengen dan allemaal kortstondige.
Omdat je anders terugvalt in je huidige status. Zoals na het eten van een Chinese
maaltijd, waar je na een uur weer honger hebt.

Maar als angst regeert..

In de situatie waarin we ons bevinden werkt angst vaak
verlammend. We krijgen niets meer uit onze handen.

We zijn ons bewust van onze angsten om keuzes te maken, maar
minder van de negatieve gevolgen als we niets doen of het laten zoals het is.

Ik wil je daarom graag een tip geven hoe je zelfverlamming
kunt overwinnen en actie durft te ondernemen. Want als je geen actie
onderneemt, kom je niet verder. Alleen jij kunt het verschil maken.

Daaom wil ik tot slot graag deze Ted Talk van Tim Ferris met
je delen ter inspiratie, en om je stress te beheersen en om de angst niet de
overhand te laten nemen.

https://www.ted.com/talks/tim_ferriss_why_you_should_define_your_fears_instead_of_your_goals?utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare

Mijn Business Webinar voor salon  of kliniek eigenaren is een gratis introductie
over ondernemen met sociale Impact.

Wil jij ervoor gaan en spreekt mijn verhaal jou aan?

Stuur dan een mail naar info@annelies-aarts.nl voor meer informatie

  • De onderwerpen die in het Webinar aan bod komen zijn o.a.

  • Terug naar de basis, naar jouw DNA

  • Jij bent je merk, draag je dit ook uit of klopt het bij je huidige bedrijfsvoering?

  • Groei gaat een andere betekenis krijgen

  • Wat is jouw purpose?

  • Een nieuw Business en Verdienmodel

met inspirerende groet,

Annelies

Over de schrijver
Harrie van der Steen
Door

Harrie van der Steen

op 29 Mar 2020

Geweldig Annelies, jij komt er wel. Voor jou mam en jou geldt echt: het verhaal van de appel in de boom en 100 % in de positieve zin van het woord.

Annelies Aarts
Door

Annelies Aarts

op 29 Mar 2020

Dank je wel Harrie!

Peter Delisse
Door

Peter Delisse

op 29 Mar 2020

Hoi Annelies, Je hebt een heel mooi stuk geschreven. Waar ik benieuwd naar ben is, je omschrijft dat je pijn hebt ervaren. Wil je dat met me delen zodat ik het beter begrijp. Groetjes Peter

Annelies Aarts
Door

Annelies Aarts

op 30 Mar 2020

Hi Peter Dank je wel De pijn die ik benoemde in mijn blog. Over financiële zorgen die je als kind meekrijgt. En later als ondernemer wanneer een recessie intreedt en je daarmee moet dealen. Gr Annelies

Thea van lent
Door

Thea van lent

op 29 Mar 2020

Heel mooi positief stukje Annelies zeker weten dat het goed komt !!

Annelies Aarts
Door

Annelies Aarts

op 30 Mar 2020

Hi Thea, Dank je wel, zeker weten! Gr Annelies

Jeanne vd Brand - v Hastenberg
Door

Jeanne vd Brand - v Hastenberg

op 30 Mar 2020

Wat geweldig verwoord Annelies ! Je staat hoog in het vaandel bij mij ! Ik wens jou en je medewerkers heel veel succes toe met een lieve groet uit Uden !!!

Annelies Aarts
Door

Annelies Aarts

op 30 Mar 2020

Hi Jeanne, Ah, lief. Dank je wel. Gr Annelies

Hetty Donkers
Door

Hetty Donkers

op 31 Mar 2020

Wat mooi Annelies, dat je dankzij je roots, doorzettingsvermogen, passie, kennis en vooral je positieve instelling zo sterk bent, dat je tegenslagen overwint, een prachtig bedrijf runt en er alles aan doet om het imago van de Beauty branche naar nòg een hoger niveau te tillen. Bewondering en respect voor jou, chapeau!

Annelies Aarts
Door

Annelies Aarts

op 01 Apr 2020

Dank je wel voor je lieve reactie. Meer dan ons best kunnen we niet doen.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down