Bang voor concurrentie, of zie je er de voordelen van?
30 september 2021 

Bang voor concurrentie, of zie je er de voordelen van?

Veel beautyondernemers zijn bang of hebben last van concurrentie, en ik kan dat begrijpen. Ook ik had er jarenlang last van, of dacht er last van te krijgen. Hier was angst mijn slechte raadgever, ik had immers een bedrijf te runnen. Later ben ik dit in een totaal ander perspectief gaan zien. Het had alles te maken met weinig zelfvertrouwen en geloof in mezelf of mijn unieke eigenschappen en expertise. Ik dacht dat nog meer kennis opdoen, of nog een apparaat erbij zetten de oplossing was. Niets was minder waar.

Ik dacht dat ik er last van had, maar dat zat in mijn hoofd

In het kleine dorp waar ik mijn schoonheidssalon startte, waren er op een gegeven moment maar liefst zeven schoonheidssalons op een inwonersaantal van 1700. Vreemd genoeg kwam ik er al snel achter dat je het niet van je eigen dorp moet hebben, maar van klanten die bij jou passen. En die zijn heus bereid om wat meer kilometers af te leggen.

Een schoonheidssalon in de buurt die me nabootste met elke stap die ik nam, of hetzelfde merk ging beginnen. Ik dacht dat de klant dan ging lopen, wat een hersenspinsel, of toch niet?

Een ander issue was personeel die jaren bij je gewerkt had en voor zichzelf ging beginnen. Met opgebouwde kennis in hun bagage en een klantrelatie die ze bij ons hadden opgebouwd. Ik geloof niet in een concurrentiebeding of strijd, meer in de keuze van de klant.

Een klant kan gaan hoppen, laat het gaan. Heel vaak al zag ik die klant na een periode weer terugkeren. Is dat niet het geval, dan is het waarschijnlijk ook niet ‘mijn’ klant. Of niet meer passend in het concept wat ik aanbied. Soms moeten klanten ook even iets proberen, proeven hoe het bij de ander is. Het is hun goed recht.

Wat doen we met de concurrentiestrijd als blijkt dat we allemaal uniek zijn? ^Loesje

Gluren bij de buren

Concurrentie houdt de ondernemer scherp, zodat die niet indut. Het daagt je uit om nog beter, sterker, slimmer goedkoper of unieker te worden. Want je kunt het zo gek niet bedenken of het is er al, behalve jij. JIJ bent uniek, van jou en jouw gedachten en handelen is er maar één.

De vijver is groot genoeg voor ons allemaal! Je kunt kiezen om in een grote vijver te vissen waarin al je collega’s ook al vissen en heel veel kleine visjes zitten, maar je kunt ook in een kleine vijver gaan vissen waarin er weliswaar minder, maar wel grotere vissen zwemmen. De kunst van het kiezen waar je voor gaat.

Als je je concept helder hebt, de focus hebt op jouw ideale klant en je weet die te bereiken dan komt het goed. Op één voorwaarde, dat je in jezelf gelooft. Als jij niet in jezelf gelooft, hoe moet de klant jou dan geloven?

Daarom is werken aan jezelf de beste investering voor je bedrijf en voor jezelf. Want als je in jezelf gelooft, dan heb je geen concurrentie. Dan heb jij de klanten die bij jou passen, en die na enig hoppen ook weer graag naar jou terugkeren. Omdat het past.

We kunnen en hoeven niet de hele wereld te helpen, er is zoveel vraag

Ons land telt redelijk veel schoonheidssalons, gelukkig. Gezien de toename aan huidhonger, huidproblemen, vertrouwen, persoonlijke aandacht en behoefte aan deskundig en eerlijk advies is dit een sterk groeiende sector. De consument wil beter voor zichzelf zorgen en wil daar in investeren. De beautysector gaat een goede toekomst tegemoet én handjes tekort komen.

Wie wil jij helpen en waarop wil jij impact maken?

Ontdek jouw waarden voor een stevig fundament en een krachtig nieuw begin. Zelfs als je al jaren bezig bent. Je waarden kunnen immers veranderen, net als de consument. Die vervolgens zomaar op zoek kan gaan naar een bedrijf en persoon die beter past.

Misschien ben jij dat wel!

Het valt me steeds meer op hoe verschillend collega’s reageren op een salon in hun omgeving. De ene vindt het verschrikkelijk en de ander juicht het toe. Die weet van zichzelf al hoe bijzonder zij of hij is en gaat het vol vertrouwen tegemoet.

Benieuwd om jezelf te herontdekken en gemakkelijker en fijner te gaan ondernemen met een sterke basis?
Neem dan contact op via info@anneliesacademy.nl 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down