Beauty & Health trends voor 2019
20 december 2018 

Beauty & Health trends voor 2019

Als ondernemer maar zeker ook  als persoonlijk geïnteresseerde heb ik weer het nodige speurwerk gedaan en verzameld over de wereld van Beauty & Health. Nou, daar staat wat te gebeuren, lees je mee?

Welzijnsrevolutie en betekeniseconomie

We gaan naar een nieuw tijdperk, het tijdperk van welzijn en betekenis. Het zal ook wel moeten, want als de technologische ontwikkelingen in deze sneltreinvaart of nog sneller doorgaan dan raken we op deze manier als mens de weg volledig kwijt. We zoeken ergens compensatie. Hierin is rijkdom ondergeschikt aan kwaliteit van leven. Het gaat om onze ervaringen, belevingen en welbevinden.

De grenzen tussen schoonheid en gezondheid vervagen

Mensen investeren in hun huid als nooit tevoren en er treden veranderingen op als nooit tevoren.

De anti verouderingsmarkt zit nog steeds erg in de lift. We gaan steeds meer de holistische richting in om het beste resultaat te verkrijgen. We vinden nieuwe, betere manieren om gezond ouder te worden. Alles is in lijn met wellness. Studies hebben de relaties van slaap en stress op de huid aangetoond. Cosmetica doet meer dan alleen het verbeteren van de huid, het verhoogt het zelfbeeld, vermindert stress en beïnvloed emoties.

Het bewijs dat de wereldwijde wellness economie nog steeds de hardst groeiende en snelst groeiende industrieën van de wereld is toonde Global wellness Economy Monitor. Het toonde een groei van maar liefst 12.8 % in de afgelopen jaren!

Gezonde leefstijl

De consument is in deze moderne wereld op zoek naar oplossingen en diensten die de stress van hun drukke leefstijl kunnen verlichten. Deze bedrijven blijken erg gewild vanwege het persoonlijke advies en de informatie die gegeven wordt over de huid en de lichaamsconditie. Het overgrote deel van de bevolking bezoekt een instituut om hun lichaam te helpen verjongen en ontspannen.

Het verlangen naar een gezonde leefstijl is een van de belangrijkste factoren die de groei van de markt bevorderen. De Medi Spa’s, beautysalons, Day Spa’s en kuuroorden zijn gewild, en maken een fikse groei door. Met Europa als koploper. Met producten die het lichaam en de huid gezond houden of maken. Geavanceerde technieken en spa technologiën zullen de groei nog meer vergroten.

Duurzaamheid

De allergrootste trend, of noem het liever een beweging  is DUURZAAMHEID. Duurzaamheid op alle fronten. Niet een mogelijkheid, maar een must om hierin mee te gaan. Als merken (bedrijven) hier niet in meegaan dan hebben ze gewoonweg geen overlevingskans meer in de toekomst.

Bedrijven die gaan voor eigenbelang zullen uiteindelijk de grote verliezer zijn. Ethiek wordt belangrijk. De consument verwacht dit van bedrijven. Dit hoeft zeker niet te betekenen dat je op kwaliteit of luxe hoeft in te leveren. Sterker nog, de consument is bereid ervoor te betalen.

Innovatie van ondernemingen als voorbeeldfunctie

Bedrijven hebben een voorbeeldfunctie voor de consument. Deze willen de weg gewezen worden naar duurzaamheid. Het promoten van ecologische duurzaamheid voor de schoonheidsindustrie, het verminderen van afval.

Innovatie over slim omgaan met upcycling, navullingen en eerlijke producten en bedrijfsvoering. Herbestemmen, recyclen en opnieuw uitvinden staat hoog in de prioriteiten lijsten. De consument wil minder verspillen, en zal met kleine stapjes volgen. Er is veel vraag naar natuurlijke en biologische, ofwel groene en duurzame producten.

 

Wat is de behoefte van de consument?

Consumenten behandelen hun lichamen als een ecosysteem en zoeken oplossingen die hun persoonlijke gezondheid en evoluerende behoeften aanvullen.

De consument heeft behoefte aan een duurzame lifestyle, en wel om de volgende redenen.

Er is 6 x meer plastic dan plankton in  the Pacific Ocean. Tsunami’s en overstromingen, smeltende ijsbergen, uitstervende wilde dieren en afnemende natuurlijke watervoorraden doen ons beseffen dat het ernstig met onze planeet is gesteld. Een grote aanslag op ons leven en toekomst.

We zien allen in dat deze aanpak als urgente nummer 1  staat op de lifestyle van consument en ondernemers.

Ze verwachten transparantie over de herkomst en milieupraktijken en willen begeleid en onderwezen worden. Indien je een dergelijke band kunt opbouwen met de consument, dan wordt deze je ambassadeur. De planeet en klimaatproblemen krijgen veel aandacht van de consument, en die consument is jouw toekomstige klant. De feelgoodfactor is een bindende factor.

Bouwen aan een basis van welzijn. Steeds meer consumenten investeren in preventie. Steeds meer consumenten investeren in natuurlijke producten.

Met de nadruk die vandaag ligt op een beter leven door gezondere voeding en lichaamsbeweging, is het geen wonder dat de gezondheids- en welzijnsmarkt de volgende snelst groeiende industrie zal zijn in de komende 20 tot 3 jaar.

Snelle schoonheid vertraagt op weg naar duurzaamheid.

Inspireren van de consument

Consumenten zijn op zoek naar eenvoudige schoonheidsroutines. Producten en behandelmethodes kunnen opnieuw uitgevonden worden, ze hoeven niet te worden vervangen.  Zelf gaan ze weer hun eigen voedsel verbouwen, zij het kleinschalig.

Biologische en duurzame merken worden steeds meer trendy en zullen anderen die hier niets mee doen van de troon stoten.

Verminderen van afval en wegwerpbeleid.

De ‘nul afval’ wens staat op gespannen voet met het traditionele luxe beeld van de schoonheidsindustrie, dus gaan we op zoek naar een nieuwe definitie van luxe. We gaan kijken hoe we hier creatiever mee om kunnen gaan. ‘

Holistische wellness

De focus gaat meer richting de binnenkant. Van een strakke buitenkant naar een gezond functionerende binnenkant. Kies voeding die echt bij je past. Door metingen of testen  van bloedwaardes. Wat voor de een wonderen doet kan bij de ander anders zijn. ga voor die ontdekkingsreis en laat je begeleiden. Onderhoud je lichaam zoals je gebit. Minder quick fix en meer duurzame zorg.

De helft van de groei in schoonheid gebeurt online, de andere helft zit dus nog steeds in fysieke winkels. In bijna geen enkel ander marktsegment is dit zo, dus dat zijn legio kansen.

Consumenten (grootste deel vrouw) zijn op zoek en verkennen. Ze genieten van nieuwe producten en merken. Een generatie omschakeling vindt plaats van jongere consumenten die de grote merken van hun ouders afwijzen en lokaal vervaardigde of ambachtelijke natuurlijke producten zoeken. Instagram! Jonge merken ondersteunen een golf van creativiteit. Ondernemen in de beautyindustrie is overkoken. Elke dag komt er wel een nieuw merk of ideaal om jonger te worden of blijven.

Intemittent fasting is wetenschappelijk aangetoond als een gezond voedingspatroon

Lange tijd werd gezegd dat het ontbijt belangrijk was. Het zou de motor van de spijsvertering op gang helpen. Wat blijkt? Ontbijt het liefst niet voor 11 uur. Ook volgens de Ayurvedische leer is het beter te wachten tot je echt honger krijgt. Ofwel intuitief eten. Goed als je wat kerstkilo’s kwijt wilt.

In de ochtend is je spijsvertering trager dan in de avond. Teveel en te langdurig blijft als afval hangen in je lijf. de eerste 10 uur wordt de energie verbruikt die voorradig is, dus als je steeds eet, heb je zeker niet alles nodig om te verbranden. Na 16 uur vasten gaat je lichaam over naar vetverbranding voor energie. Bij vrouwen iets sneller.

De meest populaire vormen van IF zijn 16 uur vasten en hebben een etterraam van acht uur, dat is 16: 8 – dus begin je te eten rond het middaguur en stop je om 20.00 uur. Maar anderen doen ook 10:14, waar je begint te eten om 10 uur en stopt om 12 uur ’s middags.

Enkele trends uitgelicht

  • Een eeuwenoud verlangen naar onmiddellijke bevrediging, naar verminderen van rimpels en oplichtende werking. Snel, korte termijn werking.
  • The doll look. Zware make-up of chirurgische ingreep om een porseleinachtige soepele en perfect gezicht te verkrijgen. Hoeft niet natuurlijk te ogen, het moet er vooral onberispelijk uitzien
  • Natuurlijke en biologische producten. Deze markt blijft exploderen met meer natuurlijke, schone producten. Bovendien gaat het nog een stapje verder met de perceptie dat huid en geest met elkaar verbonden zijn. ( Niet gek, er werkt in het lichaam nu eenmaal niets los van elkaar). Ook is er een verband tussen huidverzorging en welzijn. (Ook niet gek, jezelf goed verzorgen is de basis). Het is de tegenovergestelde richting van waar make-up gaat, al kunnen ze uiteraard gecombineerd worden. Duurzaamheid staat voorop.
  • Gepersonaliseerde producten, die worden gezocht op basis van gegevens die mensen invullen.
  • Gepersonaliseerde producten, gemaakt op de gegevens van je DNA
  • De beautypads zijn onverminderd populair. Al slapend maken ze de huid glad. Op korte termijn in ieder geval.
  • Tracker. Je gaat je eigen gezondheid bijhouden, of beter gezegd, het wordt voor je bijgehouden via je tracker. (bellabeat leaf) Een modern klein sieraad, die je stappen, trainingen, slaap, ademhaling, huidtemperatuur, hartslagvariatie, stressreacties, en zelfs cyclus voor je bijhoudt. Oh ja, de Oura ring houdt zelfs 51 metingen bij!
  • Intelligente waterfles die je hydratatie niveau bijhoudt.
  • Er zullen meer ‘droge’ producten komen. In poedervorm en die zelf kunnen worden aangelengd met water en zelfs volledig waterloze lanceringen.
  • Minder producten, maar wel zwaardere ingrediënten. Combinatieproducten.
  • Resultaat gericht, tijdloos en genderloos
  • De consument is skintellectueel, wil alles weten over ingrediënten, dus openheid over formules is geboden. Volledige ingrediëntenlijsten op de labels van producten is een must.
  • De wetenschap moet zich eveneens bewijzen, en komt met natuurlijke oplossingen.
  • Voorverpakte ampullen komen weer in beeld. In tegenstelling tot serums, is het luchtdicht verpakt en vers. Van glas of plantaardig biologisch materiaal.
  • Huidherstellende oplossingen zijn de grootste groei na anti-aging . misschien wel ontstaan door onze steeds meer gestimuleerde huid. Door het vele retinol en hoge zuren gebruik zien we hier een enorme groei in.
  • Microbioom, voor het optimale immuunsysteem van de huid, probiotica in huidverzorging.
  • Milieuverontreiniging blijft een groot issue en als agressor voor de huid, gekoppeld aan overgevoeligheid en vroegtijdige veroudering. Hieraan wordt veel aandacht geschonken met producten.
  • Gezichtstools zijn enorm in opkomst om je huidverzorging een extra boost te geven. Futuristische apparaatjes voor thuisgebruik.
  • De skinscanner voor op je Iphone is te bestellen. Om je hydratatie, poriën etc af te lezen, gewoon thuis.
  • Voor make-up worden zware foundations en poeders vervangen door hydraterende licht getinte crèmes en oliën. De lipkleur wordt opvallender.
  • Nieuwe technologieën worden ingezet om nog meer verfijnde ingrediënten uit de natuur te kunnen inzetten en te gebruiken. Peptiden, pulp uit zaden en pitten boordevol ingrediënten.

 

Planten als medicijn in voeding, suppletie en verzorgingsproducten.

Eeuwenoud, opnieuw ontdekt en met vernuftige technologie nog beter in te zetten. Niet alleen aandacht aan de goede stoffen, maar ook aan de opneembaarheid ervan. Neem als voorbeeld curcuma, als stof superieur als ontstekingsremmer en anti-veroudering, ware het niet dat je voor 400 gr opname , wel 100 kilo Curcuma nodig hebt..

EGCG, de plantaardige fenolen (tannines) uit groene en witte thee met krachtige en bewezen anti oxiderende voordelen. En de zeer goed onderzochte en bewezen werking van lycopeen uit tomaten. Saffraan als libidostimulerend, anti depressiva en eetlustremmer. Steeds meer supplementen werken ook in op emotionele rust, betere slaap etc.

In 2019 gaat een nieuwe lading natuurlijke cognitieve supplementen de medicijnen op een zijspoor zetten.

Aloude ayurvedische kruiden worden opnieuw om hun werking geroemd en ingezet. Het zogenaamde ‘brainfood’ is op de markt om ook de mentale mens te helpen. Diverse neurologische wetenschappen lopen.

Het microbioom gaat een grote rol spelen in voeding, suppletie en verzorging. We beseffen steeds meer dat deze darmvriendelijke bacteriën aan de basis van onze schoonheid en gezondheid staan.  Gefermenteerd voedsel en probiotische verzorging. Om het lichaam in evenwicht te brengen.

 

Welke cosmetische behandelingen en therapieën gaan we zien ?

  • De holistische aanpak:

Gezichtsbehandelingen en behandelingen die zich richten op energie-healing, rituelen en kristallen zal in 2019 floreren. Geen schoonheid zonder gezondheid en balans, daar zijn we ons inmiddels van bewust. Diepe massages, opheffen van blokkades.

Door de digitalisering is sociale isolatie een gevolg, eenzaamheid en depressie liggen op de loer. Dit is de spirituele tegenhanger waar enorme behoefte aan komt. Eeuwenoude inzichten en praktijken komen weer in beeld, zoals Ayurveda en edelstenen therapie. Menselijk contact, wat onontbeerlijk is. Een ontmoetingsplek, waar een persoonlijke touch en advies voorop staat.

 

  • De technologische aanpak:

Laserbehandelingen, Radiofrequentie, Led, cryotherapie, en steeds meer geavanceerde apparatuur gaan meer en meer ingezet worden om een grote verscheidenheid van cosmetische huidproblemen aan te pakken zoals roodheid, bruine vlekken, grote poriën, ongelijkmatige huidtextuur, rimpels en verslapping. Verder wordt het ingezet voor verwijdering van ongewenste haargroei en tatoeages.

De filler en botox blijven onverminderd populair. We komen er openlijk voor uit dat we het gebruiken. De filler op een plek of rimpel heeft plaats gemaakt voor een subtiele vulling over een groter gebied. Op een natuurlijk ogende manier kan met een natuurlijk vulmiddel een strakkere kaaklijn worden verkregen of een minder vermoeid uiterlijk. De vloeibare facelift die tijdens een lunchpauze kan worden gerealiseerd. Voor een jeugdige uitstraling, met nauwelijks downtime.

Resumerend blijken we zeker mee te willen profiteren van alle super interessante ontwikkelingen, en hebben we daarnaast steeds meer behoefte aan samenzijn, aandacht en voelen, ervaren en betekenis. Want zonder dat kunnen we niet stralen, zelfs niet met de beste technologische behandelingen!

Laat je adviseren, bij een bedrijf dat je vertrouwt, laat je pamperen en maak bewuste keuzes die voor jou goed voelen.

Ik wens je een mooi & gezond 2019 toe

www.herpesbazaar.nl

https://www.nutraceuticalsworld.com/issues/2018-11/view_features/immune-health-building-a-foundation-of-wellness/

https://www.forbes.com/sites/richardkestenbaum/2018/09/09/beauty-industry-biggest-trends-skin-care-loreal-shiseido-lauder/#6616dc196982

https://www.zionmarketresearch.com/sample/spas-beauty-salons-market

https://globenewswire.com/news-release/2018/07/06/1534177/0/en/Global-Spas-and-Beauty-Salons-Market-Will-Reach-USD-190-81-Billion-by-2024-Zion-Market-Research.html

https://www.zionmarketresearch.com/report/spas-beauty-salons-market

https://www.healthista.com/wellness-trends-for-2019/

https://www.tmcnet.com/topics/articles/2018/10/11/439866-advanced-sk-care-technology-coming-2019.htm

https://www.cosmeticsandtoiletries.com/networking/eventcoverage/6-New-Trends-in-Cosmetic-Technology–480082253.html

http://www.mintel.com/beauty-trends/

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down