In het begin nog wel een grappige of aandoenlijke aanblik, is het in de tussentijd omgeslagen naar onduidelijke en gemengde gevoelens.
Ik heb het over de enorme groep jonge meisjes die in de ban zijn van de beautyhype op TikTok, of beter gezegd SkinTok.
De invloed van Social Media op het zelfbeeld van jongeren heeft, weten we allemaal. Maar dat de hypes zo worden versterkt dat tieners al met anti-aging crèmes aan de slag gaan is niet oké.
Een staaltje psychologie van de bovenste plank. Een marketingtruc met een impact die je je niet kunt voorstellen. Het is namelijk een 'serious business' geworden.
Ik ben verbaasd over de kennis die mijn bijna 11-jarige kleindochter over Skin Care en Make-Up heeft. Van reinigen tot het aanbrengen van een masker en waarom je dat doet, ze minimaal heeft een half uur nodig om haar huidverzorgingsroutine te vervolmaken, vertelt ze.
Ze reinigen hun huidjes beter dan de gemiddelde volwassenen.
'Mascara mag je echt niet door een andere persoon laten gebruiken omdat je daar een oogontsteking van kunt krijgen, en je ogen dik kunnen worden en gaan prikken'.
Ze gebruikt een concealer om haar wallen weg te werken, ja heus 😉
Ik keek toe hoe ze deze als een volleerd visagiste aanbracht. Niet alleen onder haar ogen, maar ook om haar contouren beter tot haar recht te laten komen. Geleerd van de tutorials natuurlijk.
Tussendoor smeren ze alles over elkaar, en overladen ze gaven jonge huid met anti-aging crèmes!
Een overbelasting aan ingrediënten die niet alleen hun nog kwetsbare en perfecte huidjes niet goed doen, maar ook hun lichaam binnendringt.
Zoals altijd springt ook de markt daar weer op in met knallende verpakkingen van maskers met de grootst mogelijke rotzooi erin. Het wacht op huidproblemen of zelfs psychische problemen.
Maar daar zijn de tieners helemaal niet mee bezig. Natuurlijk niet! Daar zijn ze jong voor.
De kunst voor ouders en Huidexperts is hier een positieve rol in spelen.
Het is niet tegen te houden en verbieden is zinloos in mijn ogen, dan gaan ze het wel stiekem doen.
Verbieden is aansmeren.
Het lijkt mij beter om naar hun verhalen en uitleg te luisteren. Jezelf verdiepen in de termen die leven is ook niet verkeerd, want ze vliegen je om je oren. Lees meer in deze blog omdat TikTok het zegt over alle betekenissen over "SkinFlooding, Cycling, Slugging, GRWM'.
Meegaan in hun belevingswereld en daaropvolgend inspelen met kennis op hun denk en gevoelsniveau.
Laten we als experts opstaan om hun huidjes te beschermen voor een hoop ellende, met informatie die bij hun brein past. Ze zuigen informatie die hen beïnvloedt, op als een spons.
Daar waar wij als huidexpert onze klanten zeer moeizaam proberen onze volwassen klanten het nut van een huidverzorgingsroutine bij te brengen, krijgt TikTok het voor elkaar!
Zeg niet dat jouw (klein)dochter dit niet doet, en loop er niet voor weg.
Het allerbelangrijkste is om de tiener te ondersteunen op een manier die past binnen hun denk- en gevoelskader.
Kleindochter houdt binnenkort met vriendinnen een tipitent slaapfeestje, zeker compleet met een haar- en huidverzorgingsroutine. Ik leg daar graag een monsterpakketje met biologische ingrediënten voor klaar, met uitleg die ze begrijpen. Omdat het de tijd is waarin we leven, en we ons aan moeten passen in plaats van weerstand bieden.
Herken jij dit, en hoe ga jij hier als ouder of Huidexpert mee om?