Mijn 10 redenen om lid te worden van Clubhouse
20 februari 2021 
in Academy

Mijn 10 redenen om lid te worden van Clubhouse

Clubhouse, alweer een verslaving? Dat was mijn eerste gedachte toen ik er een bericht over las over Instagram. Het feit dat ik Mieke (Social Monday) ken én vertrouw, moedigde mij aan hier ook verder in te duiken want het was grandioos vertelde ze.

Nog nooit van Clubhouse gehoord?

Dat is helemaal niet gek, het bestaat sinds april 2020 maar is pas vanaf dit jaar een enorme hausse aan het worden.

Om op die app te kunnen deelnemen moet je echter wel uitgenodigd worden door iemand die er al lid is, en je mag slechts drie mensen uitnodigen. Of je wordt toegelaten door een lid.

Nadat ik de app gedownload had werd ik verrassend snel uitgenodigd door collega Aletta De Rooij (dank je wel hiervoor) en kon ik mijn profiel aanmaken en op zoektocht gaan. Voor het eerst sinds jaren was ik mijn kinderen vóór, met kennis over het relatief nieuwe Social Media platform in plaats van andersom.

Omdat het een relatief nieuw én eenvoudig concept is wat een verrassende groei doormaakt, niet in de laatste plaats door de beperkingen die ons in de ze tijd allemaal opgelegd worden, vond ik het als ondernemer goed om me er toch in te verdiepen. Om te kijken of het me aanstond, en wat denk je? Ik werd steeds enthousiaster en voelde me er enorm tot aangetrokken. Was ik mezelf net een beetje aan het losmaken van teveel uren op mijn Iphone, komt het volgende er weer aan. Kwestie van prioriteiten stellen dus.

Over Prioriteiten stellen

Iedereen heeft andere voorkeuren welke Social Media ze graag volgen. Je ziet er gaandeweg ook  verschuivingen in, en ook met Clubhouse zal dit gebeuren.

Omdat ik erg van audio houd, is dit voor mij een erg interessant medium. Twitter heeft voor mij geen waarde, is soms humoristisch maar vaak negatief. Tik Tok is aan mij niet besteed, al vindt mijn kleindochter dat ik niet achter mag blijven? Facebook vind ik prettig om verhalen te delen en te lezen, ik blijf op de hoogte van verjaardagen en leuke nieuwtjes van mijn vrienden op facebook. Ik houd van schrijven, het grote bereik en interactie. Instagram is leuk, maar de tijd die je bezig bent om een geschikte foto te zoeken of te maken leidt mij af van het doel van informatie die ik wil geven en kost me veel tijd. Linkedin vind ik zakelijk een zeer fijn platform, ik zie het als een groot digitaal netwerk. Ik luisterde al erg veel naar Podcasts en werd er door geïnspireerd, maar nu ik Clubhouse ontdekt heb, wauw! Ik ben helemaal hieperdepiep!

Zinvol of doelloos?

Wat belangrijk is, is het doel wat je ermee hebt. Want als je zomaar doelloos zit te scrollen, kun je erg veel uren op een dag kwijt zijn die je te weinig waarde op leveren. Geniet je er enorm van? Prima, maar zorg dat het je energie geeft in plaats van dat het je energie kost. Zorg dat de reden waarom je op Social Media zit jou dát brengt wat je ervan verwacht. Voor mij als ondernemer is het belangrijk, en zeer zeker ook nuttig om zichtbaar te zijn. Hoe moet een potentiële klant anders weten dat ik er ben voor haar of zijn probleem of wens?

Maar wat is Clubhouse nu eigenlijk?

Clubhouse is een audio platform. Het is uitsluitend via een Iphone app te downloaden, waar je vervolgens aan diverse gesprekken deel kunt nemen door te luisteren. Als je tenminste toegelaten bent, want je moet eerst uitgenodigd worden door een bestaand lid.

De diverse gesprekken vinden plaats in een zogenaamde ‘room’, waar je aan kunt sluiten om te luisteren, of door een handje op te steken (icoontje) zelf aan het woord kunt komen als de ‘host’ je toelaat. Zie het als een groot congres waar je in diverse zalen kunt binnenlopen en aansluiten bij een thema of onderwerp wat daar besproken wordt. Het kan over elk onderwerp gaan.

Leden kunnen een room hosten waarin ze content delen, waarin ze expert zijn. Of er kan een bepaald thema besproken worden. Je krijgt net als op andere Social Media platforms volgers en je volgt anderen.

Het doel hierachter is een interactieve chatgroep met leuke gesprekken, interessante informatie en voor ondernemers een podium om waarde te bieden en zo gevonden te worden.

Je neemt dus deel aan een ‘room’ die je leuk of interessant vindt en hebt contact met veel gelijkgestemden. Het voelt heel dichtbij en je komt zo in contact met mensen die je normaal gesproken nooit live zou horen, laat staan er mee in gesprek te komen. Je kunt mensen helpen, samenwerken en je business uitdragen. Je kunt je verhaal vertellen om anderen te motiveren of inspireren. Het voelt als een sterke verbondenheid, zit je zomaar met mensen vanuit heel Nederland of over de hele wereld live in gesprek. Het is ontzettend leerzaam en inspirerend omdat je die room kunt luisteren waar jouw interesses of doelen liggen. Leren van elkaar en zichtbaar worden.

Is Clubhouse alleen voor ondernemers?

Clubhouse is zeker niet alleen voor ondernemers, het is voor iedereen die geïnteresseerd is om mensen te ontmoeten die spreken over een thema wat jouw boeit. Of dat nu over voeding, health, marketing, sport of wat dan ook gaat. Het is heel divers, en biedt voor iedereen wat wils. Oh ja, en bovenal is het een veilige omgeving en zo voelt het ook.

Je hebt kans zomaar in een ‘room’ van een beroemdheid te belanden, en er zelfs mee in gesprek te gaan. Elon Musk was kortgeleden deelnemer van een room (als je daar gevoelig voor bent). Ik vond het al bijzonder dat Eelco De Boer me bij mijn naam noemde. Ik volg zijn podcasts en vind hem een enorm inspirerend persoon.

Feit is dat ondernemers hier sneller induiken, zij zijn er vaak als de kippen bij. Natuurlijk is het zakelijk ook slim op de hoogte te zijn en te kijken of het waarde biedt voor jou als ondernemer.

Is het voor een Beauty ondernemer slim of noodzakelijk om hier aan te sluiten?

  • Allereerst is het belangrijk om te kijken of dit medium bij je past, of je auditief ingesteld bent. Doe het niet omdat je collega erop zit
  • Ga je hier nieuwe klanten mee bereiken? Er zitten veel mensen op Clubhouse en ook ondernemers zijn potentiële klanten, dus indirect zou dat kunnen. Als je zichtbaar wordt, en een duidelijk profiel aanmaakt
  • Nog belangrijker is, kijk of jij ervan kunt leren wat je dichter bij je doel van een succesvolle business brengt
  • Stel wel prioriteiten en verlies jezelf niet door van je core af te raken en zomaar vanalles wat te volgen zonder dat je verder komt, dus kijk wat jou past
  • Je kunt Clubhouse leden eenvoudig naar je instagram leiden als je actief bent
  • Op CLubhouse ben je altijd lid onder je eigen naam en niet je bedrijfsnaam, die gegevens kun je wel toevoegen in je profiel.

Zijn bovenstaande redenen voor jou de moeite waard, dan zou ik het zeker doen.

Mijn tien redenen om lid te worden van Clubhouse;

  1. Mijn netwerk vergroten en verdiepen met mensen die me inspireren en waarvan ik kan leren
  2. Mijn eigen room hosten om mijn kennis en inspiratie te delen voor geïnteresseerden en potentiële deelnemers en samenwerkers, ik vertel en deel nu eenmaal graag
  3. Indirect opdrachten binnenhalen, ontdekt worden
  4. Meer zichtbaar zijn en mezelf op de kaart zetten
  5. Opbouwen van waardevolle relaties, zowel zakelijk als privé
  6. Verbinding met andere mensen, je hebt het gevoel echt samen te zijn (vandaar het goed gekozen woord room)
  7. Je selecteert rooms die waardevol zijn en blokt die in je agenda
  8. Je kunt waardevolle relaties opbouwen, en zelfs vriendschappen sluiten
  9. Gelijkgestemden met dezelfde passie ontmoeten
  10. Mijn nieuwsgierigheid en honger naar meer, ik krijg er energie van en kan het zelfs luisteren onder het wandelen!

Ik heb inmiddels al meerdere rooms gevolgd, leuke mensen ontmoet en mijn vuurdoop gehad door mijn ‘handje’ op te steken waardoor ik het woord kreeg van Mieke. Erg leuk, was meteen een goede proef hoe het werkte. Ook al ken je het nog niet, probeer het gewoon. Al doende leer je.

Ik ben benieuwd of dat voor jou ook redenen zijn om deel te nemen.

Je hebt de app gedownload, en dan?

Probeer lid te worden door van iemand een uitnodiging te ontvangen. Vraag dit rustig aan je familie of vrienden of iemand er al lid is en of ze jou willen uitnodigen.

Als je Clubhouse snel onder de knie wilt krijgen, dan kan ik je Mieke Langenhuizen van Social Monday aanbevelen om te gaan volgen. Zij geeft op regelmatige basis een erg praktische virtuele rondleiding op Clubhouse en op haar site vind je er een waardevolle blog over.

Besloten op Clubhouse te gaan? Ik host zeer binnenkort een room, welkom en leuk als je me gaat volgen.

Annelies Aarts @anneliesacademy

Over de schrijver
Reactie plaatsen