Ik ben niet van de nooit meer
20 november 2018 

Ik ben niet van de nooit meer

Ik ben meer van het beperken en af en toe een quilty pleasure. Zwak. Ik weet het, maar het is wat het voorlopig nog is.

Ik ben meer van contrasten, van yin en yang. Van hollen en stilstaan. Van diepe dalen naar hoge bergen. Van een glas half vol en heel vol. Van de 80/ 20 regel.  Wat dat  betekent? Dat je voor 80% heel goed oppast met gezond leven en dat je 20% hebt om het leven te vieren in (bijna) al haar uitbundigheid.

Hierin schuilt natuurlijk het enorme gevaar dat die 20 % al snel aangetikt wordt en wat ‘afsnoept’ van die 80%. Nou ja, het was toch al ongelijk verdeeld.

En dat is nu wat er in mijn leven ook gebeurt. Met al die sociale leuke uitjes en overdadigheid neem je al snel meer. Onbewust zelfs. Weet je waarom? Dat zit in ons systeem verankerd. Als een gedrag, als een verslaving. Morgen wordt alles beter..

Onbewust sluipt het erin en eraan.

Mijn puberteit buiten beschouwing gelaten heb ik nooit last gehad van gewichtsschommelingen. Ik was  na mijn zwangerschappen ‘waarbij ik 18 kilo aankwam!’  weer redelijk snel op gewicht. In stress situaties kan ik minder eten, of helemaal niet. Dit heeft ook een en ander gecompenseerd natuurlijk, want aan stress ontkomen we niet. Ik noem het daarom een geluk bij een ongeluk, want sommigen gaan dan echt los met eten. Ik ben nooit een hele grote eter geweest, liet rustig restjes staan. Die mijn moeder dan opat als ‘zonde’ en daar dik van werd. Waar ik wel gek op was, was suiker. Slagroom, toetjes, roze koeken, en die cakerol met hagelslag en room erin. Vreetbuien kreeg ik ervan. Dat waren dan ook die zogenaamde puberteitskilootjes.

Later begreep ik pas dat ik een enorme suiker craving had. Een schommelende bloedsuikerspiegel was de oorzaak dat ik nog meer snakte naar suiker. Suiker geeft natuurlijk directe energie, waarbij je je kortstondig heel goed voelt, maar dat wordt al gauw de kop ingedrukt door de insuline die er dan volop ingepompt wordt door de alvleesklier. Deze reguleert namelijk de hoeveelheid glucose (suiker) in je bloedbaan. Als er maar vaak genoeg suiker binnenkomt dan raakt de insuline de weg kwijt, slaat alle suiker op als voorraad. (vet) Het vervelende is dat als het opgeslagen is, jij weer de behoefte krijgt aan suiker. Tintelende vingers en weinig energie kunnen daar de symptomen van zijn. Op korte termijn jezelf fijn voelen, en op lange termijn het tegenovergestelde. Dat was dus precies wat er gebeurde in mijn puberteit. Ik kon echt doodmoe zijn.

Sinds jaren eet ik weinig geraffineerde suikers. Geen toetjes meer, weinig gebak, koekjes etc. Als ik nu de toetjes vaak alleen al ruik, dan vallen mijn tanden bijna uit mijn mond. Energie heb ik meer dan toen.

Hieruit blijkt dat je een gewoonte kunt veranderen. Een behoefte ook. Maar voordat dat uit je systeem is!

Ons limbische brein werkt dit tegen.  

Dopamine is een stof die hoort bij het beloningssysteem van de hersenen. Dopamine zorgt ervoor dat we ons tevreden en beloond voelen. Zo zitten we in elkaar. En dat weet de voedingsindustrie maar al te goed. Verleiden, verkopen, verslaving.

Oké, zover is duidelijk.

Maar dan beginnen de hormonen van de overgang je tegen te werken. Plotsklaps geeft de weegschaal meer aan terwijl je niets veranderd hebt aan je eetgewoonten. Je lichaam verbrandt gewoon wat minder snel. Gaat op een lager pitje werken.

Vooral de omvang van de maag neemt toe alsof je een bal hebt ingeslikt. Lastig en niet het gezondste vetrandje. Het gaat er niet om wat anderen ervan vinden, maar wat jij er zelf van vindt. En ik vind het niet mooi en ronduit lastig. Het voelt niet fijn. Het zit in de weg. Mede doordat mijn romp al niet heel lang is zit het in de weg.

Ik weet het allemaal wel.

Met het ouder worden heb je minder eten nodig. Vallen de extra wijntjes je de volgende dag zwaarder. Heb je langer herstel nodig na het sporten of zware inspanning en moet je blijven stretchen om lenig en soepel te blijven.

De verleiding van bankhangen met een zak chips op een druilerige avond weerstaan. Altijd?

Wat mij betreft niet. Ik geloof niet dat je niet af en toe mag zondigen. De gulden middenweg met af en toe een uitspatting. En daar dan enorm van genieten. Zonder schuldgevoel.

Typisch dat voeding als basisbehoefte om te leven, ons tegelijkertijd ziek kan maken. Met andere woorden, sober eten is een van de krachtigste manieren om een optimale gezondheid te verkrijgen of behouden. Dit kan dus al door minder grote hoeveelheden te nuttigen.

Het dieet

Wat zijn er al veel diëten de revue gepasseerd de afgelopen jaren. Ze werken allemaal, voor even. En toch worden de mensen dikker en dikker. Overvloed is het credo.

Tijdens het volgen van een dieet krijg je altijd het gevoel van die bal onder water houden. Tot je doel bereikt is. Vaak lukt dat op wilskracht. En omdat het letterlijk voorgekauwd is. Je hoeft niet al te veel na te denken, alleen op te volgen. Daar ligt dan ook meteen de valkuil.  En dan poef, knalt die bal boven water en vliegen de kilo’s eraan. Meer nog dan daarvoor. De schildklier krijgt een optater, de alvleesklier maakt overuren.

Waarom ik afscheid nam van het eiwitdieet

Jarenlang hebben we veel successen geboekt met het eiwit dieet dat we aanboden met begeleiding in onze Medi Spa. Zeer tevreden gasten, binnen no time bereikten ze hun ideale gewicht. De complimenten vlogen hen om de oren, ze voelden zich gelukkiger en gezonder.

Hormoonfactor opleiding

In die tijd volgde ik ook de opleiding tot hormoonfactortrainer. Ralph Moorman (founder van  de opleiding) stond daar niet achter. Mijn tegenargument dat ik de mensen wilde resetten om daarna gratis te begeleiden om hun gewicht vast te houden nam hij wel aan, áls ze het volhielden. En daar zat inderdaad de angel. Bijna niemand wist het gewicht vast te houden. Na verloop van tijd durfden ze niet meer te komen wegen. De confrontatie was te groot. Tot na een jaar de maat vol was en ze opnieuw begonnen. Dit keer met minder succes. Het lichaam reageert niet goed op jo-jo en.

Voor mij was dit de reden om te stoppen, ondanks dat ik nog steeds veel verkocht. Het voelde niet meer goed.  Ik wilde resultaat in gezondheid en geen verstoring van de hormonale balans veroorzaken.

Het moet in je systeem gaan zitten

Doordat alles zo hapklaar aangeboden werd, hoefden mensen niet na te denken. Terwijl juist nadenken er voor zorgt dat het in je systeem komt.

Intermittent Fasting

De ultieme oplossing om gezond af te slanken?

De laatste tijd duikt dit woord steeds meer op. Het staat voor periodiek vasten. Het zoveelste dieet wat een hype wordt? Het zoveelste dieet wat ook weer niet helpt?

Is er nog hoop na Sonja Bakker, Atkins, South Beach, eiwitdieet, brood dieet, puntendieet, Sanaslank, Dr. Frank, Prodimed, Camebridge, Paleo, Weight Watchers, bloedgroepdieet en vele anderen?

We worden namelijk massaal nog steeds dikker…

Wat bij alle diëten blijkt is niet dat ze niet werken, maar het is niet genoeg om het vol te houden. Het zit in je systeem, in je gedrag.

Voorgekauwde diëten hebben als nadeel dat je niet na hoeft te denken. Niet hoeft te voelen. Je volgt gewoon precies op wat je mag eten. Het denken wordt voor je gedaan.

Bewustwording is echter ‘the key’

Daarom is nadenken over wat je eet en hoe(veel) je beweegt heel goed. Heel gemakkelijk om dit op de hiervoor ontwikkelde apps bij te houden. Je krijgt dan een overzicht wat je helderheid en inzichten geeft.

En om deze reden ben ik helemaal blij dat Intermitted fasting na vele onderzoeken als heel goed uit de bus komt. Dit past me heel goed, en ik denk een grote groep mensen.

Wat is intermittent fasten ?

In het kort gezegd: een ritme van vijf dagen eten en twee dagen vasten. Hier zijn ook variaties op.

  • Vijf dagen normaal, twee dagen vasten
  • Drie dagen normaal. Vier dagen vasten. (om de dag)
  • Of zestien uur vasten en acht uur eten. ( Dus eten tussen bijvoorbeeld 11.00 tot 19.00 uur)

De Britse journalist Michael Mosley (auteur slimme darm dieet)  heeft deze vorm van consumeren in de populariteit gebracht. Ik noem het liever geen dieet, alhoewel het woord dieet is afgeleid van het Griekse Diata en niets meer of minder dan ‘leefregel’ betekent.

Vijf dagen normaal eten en twee dagen heel weinig, zo rond de 500 caloriën. Hierbij gaat het meer om WANNEER je eet dan WAT je eet. De zogenaamde vasten dagen mogen niet aansluitend zijn.

Vasten helpt je niet alleen om gewicht te verliezen, het ondersteunt je ook in het verlagen van de insuline en verhoogt de insulinegevoeligheid. (Insuline houdt de bloedsuikerspeigel in balans). Het werkt gunstig op de cholesterol en verlaagt de productie van leptine (hongerhormoon).

Vet verbranden zonder spiermassa te verliezen

Meestal verlies je spiermassa, en dat is nu net wat we niet willen. Spieren hebben we nodig en ze verbranden bovendien meer vet.

Hoe werkt het?

Je consumeert minder calorieën. Als je verbranding, dus het verbruik van energie op peil blijft, dan val je heel simpel af. Energieverbruik betekent bewegen.

De vijf dagen NORMAAL eten betekent niet alles eten waar je trek in hebt, maar bewust en gedoseerd. Kies het ritme dat jou het beste past.

Kies uit drie kleine maaltijden of twee grotere. Probeer wel voldoende vezels en bouwstoffen binnen te krijgen. Neem desgewenst extra suppletie.

Kies voor je vastendagen de Juvo maaltijdvervanger. Dit is een puur plantaardige gevriesdroogde mix van groenten en kruiden. Het bevat veel vezels, eiwitten en complexe koolhydraten én  heeft toegevoegde vitaminen en mineralen. Juvo is er in de varianten Original, Proteïne en Slim

Waarom is het zo gezond?

Hebben we niet geleerd dat ontbijten én zes eetmomenten moeten?

Er is niet een waarheid. Inzichten kunnen veranderen en bijgestuurd worden. Onderzoek wijst uit dat het overslaan van het ontbijt niet leidt tot overgewicht. Meerdere eetmomenten waarin koolhydraten zitten weerhoudt het lichaam om vetten te verbranden.

Heel vroeger deden ze eigenlijk niet anders. Jagen en verzamelen. Niet op vastgezette tijden. Ons lichaam is hier (nog steeds) op ingesteld.

10 evidence based gezondheidseffecten van periodiek vasten

Periodiek vasten beïnvloedt je lichaam én hersenen.

  • Gewichtsverlies
  • Het kan de bloeddruk verbeteren en het lichaam helpen verwerken van vet
  • De bloedsuikerspiegel verbetert
  • Fysieke veranderingen kunnen leiden tot een verminderd kanker risico (meer onderzoek is nodig)
  • Energie en focus nemen toe
  • Een hongerig gevoel maakt mensen juist alerter (vanuit de evolutie om voedsel te zoeken)
  • Vet wordt gemakkelijker verbrand en ketose treedt op ( ketose  is als het lichaam vetten gaat verbranden voor energie)  Periodiek vasten is de beste manier om de ketonspiegel te verhogen. Ketose triggert neuronen en hersenverbindingen die linken naar leren en geheugen
  • Verbetert het geheugen en de stemming
  • Mogelijk kan diabetes 2 hierbij voorkomen worden. De alvleesklier wordt gereset.
  • Cholesterol verbetert

Al met al kan periodiek vasten als relatief veilig worden beschouwd voor een gezond persoon om af te vallen en om heel veel gezondheidsredenen!

Gezonde groet

Annelies

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down