De opkomst van de groene Cosmeceutical
13 september 2018 
in Academy

De opkomst van de groene Cosmeceutical

Hippocrates bedoelde voeding als medicijn, de farmacie ontwikkelde synthetische medicijnen als oplossing. In een aantal gevallen noodzakelijk en zeer nuttig, in andere gevallen de logica voorbij. Zoals de natuurlijke kruidengeneeskunde plaats heeft gemaakt voor synthetisch vervaardigde producten. Langzamerhand vinden we de weg weer terug naar de kracht van de natuur, met alle voordelen van dien.

Vooral de laatste jaren is de term Cosmeceutical populair en wordt veel gebruikt door Skin Care merken om zich te onderscheiden in de wirwar van aanbod. Omdat de naam aangeeft meer te kunnen dan een cosmetisch product, en omdat er heel veel onzin verkocht wordt.  Omdat het klinkt alsof we daarmee alle, of in ieder geval heel veel huidproblemen kunnen oplossen. En dat onze huid daar jonger en mooier van wordt.

Een Cosmeceutical lijkt dieper te werken en daarmee de huid te verbeteren ten opzichte van een cosmetisch product. Vaak is dat ook zo, maar even vaak wordt de naam gebruikt om het merk kracht bij te zetten, terwijl de werking bijna nihil is en is het dus een loze marketingterm. Om het de consument nog maar eens lastiger te maken. Het is namelijk geen erkende naam, ieder merk mag het te pas en te onpas gebruiken.

Laten we eerst eens definiëren wat een Cosmeceutical is

Cosmeceuticals zijn cosmetische producten met het doel de gezondheid en de schoonheid van de huid te verbeteren. Sommige zijn van de natuur afgeleid, terwijl andere synthetisch zijn, maar allen bevatten functionele ingrediënten met ofwel therapeutische, ziektebestrijdende, verbeterende of genezende eigenschappen. Ze vormen zo de nieuwe ruggengraat in huidverzorging.

Raymond Reed, Oprichter van Vereniging Cosmetische Chemicus,  creëerde het concept Cosmeceutical en Albert Kligman (dermatoloog) maakte het eind jaren ’70 meer populair.

Al veel eerder echter waren de Egyptenaren de eersten die gezondheidsbevorderende eigenschappen ontdekten van cosmetica. Al in 1600 voor Christus werden cosmeceutical-achtige producten ontwikkeld! Natuurlijke wel te verstaan.

Een Cosmeceutical is geen cosmetica en geen medicijn, het is eigenlijk een legaal niemandsland

Het is een interessante positie, waarin je product ergens halverwege cosmetica en medicatie je huid in evenwicht brengt. Als je de ingrediënten goed leest zul je tal van chemicaliën herkennen die aangeprezen worden in huid en haar producten, onleesbaar.

Juridisch gezien heeft de Cosmeceutical zelfs geen poot om op te staan, het is niet erkend. In de EU bepaalt de cosmeticawetgeving dat een cosmetisch product een secundair preventief (maar niet genezend) doel mag hebben. Elk huid verzorgend product dat zichzelf als medicijn benoemt, moet worden geautoriseerd en vreselijk duur worden getest om te mogen worden verkocht.

Doordat het woord bijna medisch klinkt, komt het bij de consument over als een alles oplossend en zeer sterk werkzaam product. Als er dan ook nog de naam van een arts aangeplakt zit, is dat gevoel nog groter. Terwijl een arts die alles van medicijnen weet, nog zeker niet alles van product ingrediënten weet.

Het lijkt hier wel heel erg sterk op een marketingwoord.

Mijn definitie van het verschil tussen Cosmetica en Cosmeceutical

Cosmeceuticals worden gebruikt als voeding, om het uiterlijk te verbeteren van de huid, maar ook het behandelen van verschillende dermatologische condities. Cosmeceuticals bevatten actieve ingrediënten in dermate hoge concentraties om de dieper gelegen lagen in de huid te kunnen aanzetten tot werken of opbouw. Topisch penetreert een cosmeceutical dieper in de huid, daar waar collageen en elastine zich bevinden, en waar cosmeceuticals werkzaam kunnen zijn.

In Cosmeceuticals is het begrip van huidfysiologie en goede kwaliteit van producten het belangrijkst. Om een optimale hydratie en collageengezondheid te stimuleren alsmede de huid te beschermen tegen oxidatieve schade.

Cosmetische (over de counter) producten daarentegen zijn vervaardigd voor verkoop via allerlei kanalen en hechten vooral belang aan ‘korte termijn’ veiligheid. Cosmetische producten kunnen echter ook via de schoonheidsbranches verkocht worden. Ingrediëntenkennis van de schoonheidsspecialiste is daarom heel belangrijk, en beoordelen welke doelen je wilt nastreven. Cosmetische producten zijn niet gemaakt om lange termijn effecten in de huid te bewerkstelligen. Ze voelen en smeren fijn, ruiken heerlijk en zien er aantrekkelijk uit. Denk aan parfum, siliconen en andere films die de huid ogenschijnlijk gladstrijken. Ook bevatten ze een fractie van een (kostbaar) ingrediënt, want dan mag je die naam gebruiken. Zo wordt er veel meer geclaimd dan er ooit waargemaakt kan worden.

Zeker 90 % van over de counter producten plakken de dode cellen zelfs vast in plaats van ze te verwijderen, wat een soort van plastic laagje op de huid legt en voorkomt dat andere gunstige ingrediënten of stoffen binnen kunnen , en dat de huid haar afvalstoffen niet meer kwijt kan. Ze worden over de counter verkocht omdat ze ogenschijnlijk veilig zijn, er zit niet veel in dus kan er weinig fout gaan, maar ook weinig goed. Op de lange termijn veroudert de huid of  gaat gevoeliger worden etc. Het goedkopere product zit meestal vol minerale olien, petroleum, parabenen en SLS enz. Er zijn helaas ook talloze zeer kostbare producten die deze stoffen bevatten.

Veel Cosmetica is niet bekwaam om door het Stratum Corneum (bovenste cellaag) te komen om de dieper gelegen lagen te bereiken en  structurele veranderingen teweeg te brengen of lange termijn resultaten te behalen van behandelingen van huidproblemen als acné pigment en veroudering.

Over the counter producten geven nooit dezelfde resultaten als Cosmeceuticals kunnen geven. De werkelijke verschillen zijn de actieve ingrediënten die gebruikt worden, de hoeveelheden en de diepte van penetratie in de huid. Deze producten worden dan ook via kanalen als Beautycenter, Medi Spa of cosmetische klinieken geadviseerd en verkocht.

 

Synthetische Cosmeceutical versus Groene Cosmeceutical

 

Het verschil tussen synthetische en biologische cosmeceuticals

Chemische ingrediënten  kunnen de verouderde huid eerder op een korte termijn dan op een lange termijn verbeteren, waarbij ik niet alles over één kam wil scheren.  De levensduur van de huid kan op de lange termijn aangetast worden doordat de structuur verzwakt. Het maakt namelijk steeds de huidbarrière stuk, of pakt de huid dermate hard aan dat de huid, ook al oogt ze op dat moment mooier, ook kwetsbaarder kan worden. De veelal lage pH en (zeer sterke) concentraties van zuren en vitamine A pakken zeker huidproblemen aan en geven een mooier huidbeeld, wat soms zeer gewenst is.

Chemisch beladen producten, verpakt met giftige (of op zijn minst dubieuze) synthetische ingrediënten vieren nog steeds hoogtij. We willen immers zonnevlekken en rimpels kwijt en de huid weer strak.

Vaak worden in de basis plantenextracten gebruikt en gecombineerd met chemicaliën als emulgatoren, geurstoffen en conserveringsmiddelen.

Het extractie proces maakt de werkzaamheid zeer verschillend. Als je agressieve chemicaliën gebruikt om plantinhoud te extraheren, of bestraling gebruikt om alle levende enzymen in de natuurlijke ingrediënten te doden, dan eindig je met een dode natuurlijke smurrie. Als je de levenskracht van de plant respecteert, zul je een zeer effectief product hebben.

De Wetenschap is ontstaan uit de natuur

Vooruitgang in de groene chemie heeft het scala aan natuurlijke remedies tot echt resultaat sterk uitgebreid. Innovatie in de groene chemie omvat meestal niet uit het bedenken maar ontdekken van een voordeel dat in de natuur gewoon al bestaat!

Hoe meer producten er worden getest, hoe meer de werkzaamheid wordt bewezen en cynici aanspreken, vooral als het om anti-aging gaat.

Met het juiste molecuulgewicht zijn natuurlijke ingrediënten van zeer hoge kwaliteit zeer effectief, met klinische claims ondersteund en zelfs wetenschappelijk bewezen. Subtiel maar niet totaal transformeren, en de eigen kracht van het lichaam gebruiken om de huid te verjongen, vermijden van allerlei lichaamsvreemd materiaal, dat is anti-aging op lange termijn.

Vooral de natuurlijke conserveringsmiddelen hebben een grote vooruitgang geboekt, waardoor de houdbaarheid en stabiliteit sterk verbeterd is. Ook het afgiftesysteem en andere innovaties hebben hun intrede gedaan. Met de voordelen en zonder de nadelen, dus zonder irritatie.

Samenvatting

Alles wat de mens ten goede komt, maar ook het milieu

De milieuschade door industrialisatie  heeft de trend mede populair gemaakt.

Cosmeticeuticals van natuurlijke origine zijn het meest populair bij de consument, ze zijn meestal niet toxisch en bevatten een hoge anti-oxidant capaciteit.

In de organische wereld bleef het eerst bij het smeren van pure kokosolie, en de reputatie was die van de geitenwollen sokkensfeer. Maar Eco Chigue heeft  de reputatie overtroffen, dank zij de heerlijke natuurlijke geuren en gezonde ingrediënten. De afgelopen jaren is het echter ook steeds meer efficiënt geworden, de producten worden steeds geavanceerder. Dankzij Biochemici, kruidenvakmanschap en huidverzorgingsinnovatoren is er een hele reeks Groene anti-aging Cosmeceuticals op de markt verschenen. En ze hebben alles te maken met resultaten.

Kruidencosmetica heeft veel aan populariteit gewonnen onder de bevolking. Ze kunnen zeer werkzaam zijn en worden goed door het lichaam geaccepteerd zonder bijwerkingen die vaak gezien worden bij synthetische producten zoals acute toxiciteit, huidirritatie, overgevoeligheid, oogirritatie, percutane absorptie (door de huid heen), en hormoonverstoring.

Plantaardige ingrediënten hebben minder bijwerkingen en zijn rijk aan bronnen van zeer nuttige ingrediënten voor onze huidgezondheid en zijn daarmee zeker Cosmeceutical waardig, vanwege hun herstellende, stimulerende en anti-aging eigenschappen. Een aantal natuurlijke merken voldoet aan de criteria. Laat je product en ingrediënten daarom uitleggen door een specialist.

Waarom komt deze sector nu dan toch zo tot leven?

Naast een sterk groeiende belangstelling voor puur en biologisch voedsel, waar we onderhand achter komen dat het ons meer gezond maakt dan medicijnen bij een aandoening, gaan mensen steeds meer op zoek naar natuurlijke, organische cosmetica.

De certificeringen en transparantie hebben de consument na doen denken en bewust gemaakt van de twijfelachtige chemische componenten van hun producten. Alsof ze het licht gezien hebben. Hoewel niet alle producten gecertificeerd zijn is er een nieuwe standaard vastgesteld. De ingrediënten zijn veilig.

Actieve, niet toxische natuurlijke  producten zijn geen mysterie. In de afgelegen gebieden waar de producten worden geoogst, zijn ze minder bezig geweest met economisch belang. Ze zijn bovendien afhankelijk van weersinvloeden en natuurinvloeden. Bovendien is het vervaardigen van formuleringen van  plantaardige oliën, conserveringsmiddelen, stabilisatoren, verdikkingsmiddelen, emulgatoren en verse ingrediënten ingewikkelder én kostbaarder.  De kennis van deze planten en kruiden is overweldigend, en de resultaten evenzeer.

Er is geen andere industrie behalve High-Tech die zo verandert en ontwikkelt dan de natuurlijke Cosmeceutische wereld. De meeste  innovatie komt uit de natuur. die is zo ongekend, daarvan kunnen wij het als mensen nooit winnen.

In de eerstvolgende blog ga ik in op de meest bijzondere natuurlijke Cosmeceutical ingrediënten.

Annelies

Bronnen:

www.eminenceorganics.com

www.formulabotanica.com

www.health-science.nl

 

https://www.ijpba.info/

 

 

 

Over de schrijver
Ine waarts
Door

Ine waarts

op 14 Sep 2018

Heldere uitleg!!

Reactie plaatsen