Van schoonheidsspecialist naar retailer
06 september 2021 

Van schoonheidsspecialist naar retailer

Circa 75% van de schoonheidsspecialisten of huidspecialisten werkt als ZZP’er, dus runt een eigen bedrijf. In verreweg de meeste gevallen zijn ze gepassioneerd vakman- of vrouw, het ondernemen komt op de tweede plaats. Toch is die ondernemer een retailer, en verkoopt diensten en producten.

Hoe goed je ook bent in je vak, je moet het wel weten te verkopen. Dat is precies de definitie van retail.

‘De definitie van retail is het verkopen van goederen en diensten door bedrijven aan consumenten. Detailhandel is alleen de verkoop van fysieke goederen, daar valt dienstverlening niet onder’

In tegenstelling tot een therapeut of arts, werken wij voornamelijk preventief of kiest de consument hiervoor. Ik spreek in de ‘wij’ vorm, omdat ik er zelf ook een ben, maar dat terzijde.

Hoewel bepaalde behandelingen en producten onder de zorgverzekering vallen geldt dat voor het merendeel niet. Dus moeten we onszelf ook anders profileren, als een ware retailer! En daar schort het soms nog aan, we vallen een beetje tussen wal en schip.

Hoe wordt je een betere retailer

Bijblijven in je vakgebied is van enorm belang, daar wordt erg veel tijd en geld in geïnvesteerd door de specialisten. Kennis is macht. De gedachte is dat als je nog meer weet, je bedrijf vanzelf beter gaat lopen. Dat laatste valt echter te betwijfelen, want het gaat er niet alleen om wat, maar vooral HOE je het doet.

Voor een gezonde onderneming is kennis van retail minstens zo belangrijk. Je moet de klanten immers wel in de behandelstoel krijgen voordat je je vak uit kunt oefenen, en ook je producten aan hen verkopen moet een logische stap zijn. Maar is het dat ook? Mijn inziens voelen we onszelf iets meer de therapeut en zo zien de klanten ons vervolgens ook.

Niet aansmeren maar opsmeren

Veel specialisten vinden verkopen lastig, omdat ze niet willen pushen. Ze hebben prachtige producten op de plank staan, maar denken dat de klant die te duur vindt (fout, dit is jouw aanname). Daarnaast vraag ik me af hoeveel vertrouwen je vervolgens in je eigen producten hebt? Je hebt ze toch niet voor niets gekozen uit honderden merken? Zo wordt de klant onthouden van het allerbeste advies, en gaat deze vervolgens naar de parfumerie om alsnog producten te kopen. Iedereen gebruikt toch verzorgende producten? Ze willen wel jouw behandeling, maar de producten niet? Dat is hetzelfde als naar de huisarts gaan en het meegekregen recept in de prullenbak gooien. Wat speelt daar toch voor onzekerheid of onduidelijkheid?

Tot je je de prachtige wereld van retail echt eigen hebt gemaakt! Want hoe leuk is het om dat, waar jij 300% achter staat, loopt als een speer?

Ga investeren om een betere retailer te worden

Ik ben gek op verkopen. Niet iets aansmeren, maar de ander helpen kopen waarvan ik geloof dat het product of de dienst een of meerdere voordelen biedt voor die persoon. Heel simpel, dat is wat ik aanbied. Daar ben ik van overtuigd en de klant vertrouwt me.

Nog meer kennis betekent dus niet meer succes. Betere ondernemer skills wel, investeren in retail is dan ook een hele slimme stap!

Een betere retailer wordt je door:

  1. Trainen en oefenen (Retail is zelfs een hele opleiding!)
  2. Kijken door de bril van een klant
  3. Observeren in andere bedrijven en winkels
  4. Juiste communicatie/gespreksvoering met de klant
  5. Voordelen en/of oplossingen te verkopen in plaats van diensten of producten
  6. Positief afscheid te nemen
  7.  Van je klanten fans te maken
  8. Verkoopvaardigheden te leren
  9. Te bouwen aan de klantrelatie
  10. Werken aan je mindset, aan jezelf en je zelfvertrouwen  

Retail is een vak. Een vak dat je moet leren door de juiste handvatten, door training en door oefenen.

De beauty ondernemer staat sterk, maak daar gebruik van!

Juist doordat je een intensief contact hebt met je klant, die bovendien ook nog eens regelmatig komt (als het goed is), kun je bouwen aan de klantrelatie.

Er is nog een wereld te winnen

Wij zitten in een groeisector. De kansen liggen voor het oprapen. Maar dan moeten we nu eindelijk in onze onderneming gaan investeren.

Zet het upgraden van je vakkennis eens even ‘on hold’ en ga bouwen aan je business. Zodat je bedrijf sterker wordt en jij nog veel meer kunt genieten van de behandelingen met resultaat. De klant volgt je adviezen die je als retailer én huidexpert gegeven hebt, maar al te graag op. Omdat het klopt!

De winkels om je heen

Het is mijn passie om beauty ondernemers sterke retailers en super gastvrouwen- en mannen te maken. Zodat ze niet alleen de klanten gelukkig maken, maar ook zelf krijgen wat ze verdienen!

Kijk naar de winkels om je heen. Verkopen kun je leren!

Trainers Anouk en Annelies

Anouk is een ervaren trainer van grote bedrijven waaronder Jumbo, Efteling, BMW, Trekpleister en nog veel meer.

Verkoop is verkoop. Het maakt niet uit in welke branche, hoogstens verloopt de communicatie anders.

In de beauty business hebben we een groot streepje voor in het bouwen van een goede klantrelatie.

Meld je vandaag nog aan voor de ééndaagse training online of offline, en verdien het bedrag binnen enkele weken terug. Of het veelvoud ervan. Je klant en jij zullen er blij van worden!

Over de schrijver
Reactie plaatsen